Zondag 21 september 2014 Dag 7: Florence

21 september 2014 - Florence, Italië

We zijn op tijd op en erg nieuwsgierig naar hoe het ontbijt er in ons nieuwe hotel zal zijn. De kamer en douche zijn in ieder geval prima. Als we naar de ruimte van het ontbijt lopen, je kunt het geen restaurant of iets dergelijks noemen, zien we gelijk dat het mega druk is. Een redelijk grote ruimte met allemaal tafels en stoelen doet ons denken aan de ontbijtsessies die we in Amerika hadden. Daar is men gewend om buiten de deur te gaan ontbijten. Ondanks dat het erg rommelig is, is het ontbijt goed. De croissants zijn zelfs van een uitstekende kwaliteit!

Om 09:30 uur rijden we naar het centrum van Florence en gaan op zoek naar een Dag 7 Italië 2014 (1)parkeerplaats in de buurt van het centraal station. Het weer is nog niet geweldig, ondanks dat de weersverwachtingen erg goed waren. We hoeven niet lang naar een parkeerplaats te zoeken en hebben een prima plaats in één van de straten in het centrum gevonden om de auto te parkeren. Omdat het zondag is hoeft er ook niet betaald te worden. Toch weer meegenomen! We moeten ongeveer 10 minuten lopen als we door de hal van het centraal station lopen, op weg naar de Hop on Hop bus. Deze staat al op ons te wachten.

Vandaag gaan we veel verschillende toeristische plekken bezoeken en zullen Dag 7 Italië 2014 (6)regelmatig deze bus nemen. Ook zullen veel afstanden lopend overbruggen. Het eerste stukje met de bus gaat tot halte 6 Piazza Santa Croce. Daar stappen we uit en gaan naar de gotische basiliek Santa Croce, één van de belangrijkste kerken van Florence. In deze basiliek liggen de helden van de renaissance Michelangelo, Galileo Galilei en Machiavelli begraven. Van de kunstwerken is het crucifix van Donatello beroemd, die werd bekritiseerd door Brunelleschi (een architect, ingenieur, goudsmid en beeldhouwer uit de renaissance die vooral bekend was om het herontdekking van het perspectief voor de bouw van de koepel) omdat hij vond dat Jezus als een boer werd afgebeeld. Het is erg druk in de basiliek en omdat er een dienst is (het is immers zondag) mogen we wel naar binnen, maar kunnen we niet te dichtbij komen. We proberen maar om gewoon foto’s te maken, niet wetende of ze zullen lukken, omdat het behoorlijk donker is. Het zonnetje breek inmiddels door.

Nadat we eerst een kopje koffie hebben gedronken gaan we lopend naar het museum Galleria degli Uffizi . Het Uffizi is het belangrijkste museum voor de Dag 7 Italië 2014 (14)renaissance voor de schilderkunst. Het is een museum die je echt gezien moet hebben, want je wordt overdonderd door de hoeveelheid kunstwerken. Dat dit een belangrijke toeristische plek is wordt duidelijk bij de ingang. Grote groepen toeristen staan voor de kassa om een kaartje te kopen. Ik verwacht dat de wachttijd zeker een half uur tot drie kwartier zal zijn, dus besluiten we om dit nog niet te doen, We gaan het vanmiddag nog een keer proberen.

We lopen verder naar Palazzo Vecchio, ook bekend als het Palazzo Signoria. Het Dag 7 Italië 2014 (15)Palazzo heeft schitterend versierde zalen, die de macht van de familie De Medici moesten onderstrepen. Er is een zaal met 53 landkaarten, wat een mooie kijk geeft op de geografische kennis in de middeleeuwen. Ook zijn er verschillende beroemde werken van Donatello ten toon gesteld en staat er een 19e eeuwse replica van Michelagelo’s David. Het is ook hier erg druk en wat opvalt is dat er heel erg veel georganiseerde busreizen zijn, waardoor er over groepen mensen lopen, die door een gids (te herkennen aan een in de lucht gestoken vlaggetje of paraplu) worden begeleid. Er zijn erg veel Chinezen bij!

Op korte afstand ligt Ponte Vecchio, de oudste brug van Florence. Deze brug is een ware trekpleister voor toeristen, je moet hier over gelopen hebben. De brug is gelukkig gespaard gebleven tijdens de Tweede Wereldoorlog. De loopgang Dag 7 Italië 2014 (25)erboven (corridor) werd aangelegd op verzoek van de familie De Medicci, zodat ze niet in contact kwamen met het plebs als ze van Palazzo Vecchio naar Palazzo Pitti moesten lopen. Wat op valt is de enorme hoeveelheid winkeltjes met goud en zilver. Naast elkaar gelegen kleine winkeltjes, waar de etalages uitpuilen van de hoeveelheid sieraden. Aan het einde van de brug staat de Manellitoren die tijdens de Middeleeuwen werd gebouwd om de brug te verdedigen. Je hebt er een mooi uitzicht over de rivier de Arno, met de aan de oever gelegen huizen en gebouwen.

Van een collega van Judith hebben we doorgekregen dat er een broodjeszaak Dag 7 Italië 2014 (34)vlakbij de brug is, waar je absoluut een broodje moet eten. De kwaliteit van de broodje schijn heel bijzonder te zijn. Na wat speurwerk komen we deze broodjeszaak genaamd Inno, een beetje afgelegen in een klein steegje, tegen. We gaan er uiteraard een broodje bestellen. Het is enorm druk, dus zal het wel goed zijn, en op de wanden van de muur staan allerlei verschillende soorten broodjes geschreven. Je kan er absoluut geen wijs uit, dus bestellen we maar het broodje van de dag. Even later lopen we met een hard broodje met allerlei lekkernijen er op naar buiten en gaan dit aan de voet van de brug lekker op zitten peuzelen. Het is inmiddels behoorlijk warm geworden.

Nadat we het broodje op hadden zijn we nog een keer naar het museum Galleria degli Uffizi gelopen om te kijken of het nog steeds zo druk was bij de kassa. Nou, het was er inmiddels nog veel drukker geworden! Helaas, jammer dat we niet naar binnen konden, maar we moeten nog naar een aantal andere toeristische plekken toe. Dus gaan we maar weer verder.

We nemen de bus weer en rijden naar Piazzo Michelangelo. Omdat het zondag is zijn er allerlei evenementen georganiseerd op dit plein en is er een drukte van jewelste. Vanaf het plein heb je een prachtig uitzicht over de rivier de Arno, die de Dag 7 Italië 2014 (38)stad Florence in tweeën deelt. Je kunt er bijna alle bezienswaardigheden zien liggen. Centraal op het plein staat het gedenkteken voor Michelangelo, met een kopie van zijn Davids en kopieën van 4 beelden, die voor het graf bestemd waren van Giuliamo en Lorenzo de Medici, de dag, de nacht, het morgenlicht en de avondschemering. Van het plein lopen we nog wat in de omgeving rond, kopen een lekker ijsje en gaan weer op zoek naar de bus. We moeten nl. nog naar Palazzo Pitti en naar de Duomo te gaan.

Eerst gaan we met de bus nog een kijkje nemen bij Palazzo Pitti, ook alweer een museum. We gaan er niet naar binnen want anders wordt het allemaal een beetje Dag 7 Italië 2014 (51)te laat. Later gaan we, dit is waarschijnlijk onze laatste rit met de bus, naar Duomo (Santa Maria del Fiore). Het symbool voor Florence is de roodbruine koepel van de Santa Maria del Fiore, in de volksmond gewoon de Duomo genoemd. Dit ingenieuze bouwwerk is ontworpen door Filippo Brunelleschi. Het is niet zo makkelijk om binnen te komen. Judith heeft een korte broek aan en heeft ook nog eens blote armen. Dat mag niet. Natuurlijk zijn er een paar vrouwen die sjaals en omslagdoeken staan te verkopen. Zij attenderen jouw er wel op dat je vooral bij hun een sjaal of omslagdoek moet kopen. We ontkomen er niet aan en we mogen dan toch naar binnen. We zijn de enige natuurlijk niet, dus de dames doen goede zaken! Binnen in de Duomo is het prachtig, maar helaas wel een beetje donker. Dat is weer minder voor de foto’s en video’s. We hebben het toch geprobeerd.

We zijn inmiddels wel zo’n beetje aan het einde van onze rondreis door Florence gekomen en hebben alle dingen gezien die we graag wilde zien. Met vermoeide voeten en zware benen lopen we naar het restaurantje die we gisteren hebben gezien en waar we graag wat willen eten. Het kleine restaurantje zit in een smal straatje, midden in het centrum. We eten heerlijk en gaan na een uurtje met frisse moed weer lopen. We moeten nu nog de auto terug kunnen vinden. Het is inmiddels al behoorlijk donker, dus dat wordt nog een hele klus. Het valt mee, want een half uur later stappen we in onze auto. Wat niet mee valt is de enorme file die er staat om de stad uit te komen. Als we daar in komen te staan, kunnen we gerust nog 1 ½ uur extra uittrekken voor onze terugreis. Via een andere route komen we toch nog vrij snel op de grote weg. Het is een hele belevenis om op zondagavond, in het donker, uit de stad Florence, in een geweldige drukte, je weg terug te zoeken. Het lukt!

Om 22:00 uur zijn we weer in ons hotel en gaan na een snelle douche nog even lekker uitbuiken en de foto’s bekijken. Ik weet niet of het lukt om deze morgen, als we waarschijnlijk weer internet hebben, te plaatsen op ons blog.

Buenonotte

1. Syl:
    23 september 2014
    Zijn jullie wel uitgerust na deze vakantie?of zijn jullie dan opnieuw eraan toe?haha x