Donderdag 2 oktober 2014 Dag 18: Arco – Boppard (Duitsland) afstand 770 km

2 oktober 2014 - Boppard, Duitsland

Onze laatste momenten in Italië zijn aangebroken. We zijn op tijd wakker en als eerste loop ik naar het balkon om te kijken hoe het weer is. Het is niet te geloven, Dag 18 Italië 2014 (2)op de dag dat we Italië gaan verlaten is het ’s morgens kraak helder, de zon schijnt, het is uitstekend weer. Zo mooi en helder is het aan het Gardameer nog niet eerder geweest en we hebben er totaal toch 7 nachten geslapen. Italië is zeker blij dat we oprotten! Na de douche gaan we naar het ontbijt, waar het erg druk is. Er is gisteren een bus met ouwe lui aangekomen, Duitsers, en die moeten allemaal bij en met elkaar eten. Maakt niet uit, we gaan toch zo weg. Misschien mede doordat die groep is gekomen, is er meer aandacht geschonken aan de aankleding. Het ontbijt is ook wat uitgebreider en dat is natuurlijk mooi meegenomen.

Nadat we de laatste spullen in de auto hebben gedaan, rijden we om 09:15 uur het parkeerterrein van het hotel af. De kofferbak zit goed vol en ook achter de stoelen staat drank en dergelijke. We moeten vandaag 770 km overbruggen, dus als het verkeer een beetje mee zit kunnen we rond een uur of zes in Duitsland zijn.

Dag 18 Italië 2014 (8)Na het eerste stuk binnendoor te hebben gereden gaan we de tolweg op. Het is niet druk, ook niet bij de tolhuisjes en kunnen lekker doorrijden. Dat schiet dus lekker op. Het weer is nog steeds goed, al zie je af en toe wat van die mistwolken bij de bergen hangen. Dat geeft best wel een mooi gezicht. Onderweg stoppen we voor een bak koffie en tanken voor de zekerheid de auto maar gelijk vol.

Om 13:00 uur, we zijn inmiddels al een behoorlijk stuk, in de buurt van Lermoos, in Dag 18 Italië 2014 (10)Oostenrijk, willen we een broodje eten bij een gasthof. Nou een broodje gaat niet lukken, dus wordt het een warme maaltijd. Patat, met een klein (!) schnitzeltje en salade van de saladebar. Het is toch eigenlijk wel te gek voor woorden dat we nu ’s middags al aan een warme maaltijd zitten. Nou ja, we moeten straks maar afkicken en nemen het er nu nog maar van. Het weer is wat frisser aan het worden, dus worden de korte broeken ingeruild voor trainingsbroeken. Bij het wegrijden uit het dorp waar we gegeten hebben, tanken we gelijk de auto weer vol, de benzine in Oostenrijk is behoorlijk goedkoop en vervolgens gaan we terug naar de snelweg.

Het gaat allemaal voorspoedig totdat we voor Stuttgart in een enorme file (zo’n kilometer of 15) terecht komen. Waar ligt dat aan? Is het tijdstip niet goed, is het altijd druk hier? We weten het niet. Wel weten we dat er een paar flinke onderbrekingen zijn door werkzaamheden. Over die 15 kilometer doen we bijna 1 ½ uur en we lopen dus een fikse vertraging op. De file is ineens opgelost en we kunnen verder.

Judith heeft al op de kaart gekeken dat er voor Karlsruhe ook werkzaamheden zijn. Zo’n 20 kilometer voor Karlsruhe komen we weer stil te staan. Het zal toch niet weer zo lang gaan duren? Nou wel dus, want ook hier verliezen we meer dan een uur door in de file te staan. Het begint al schemerig te worden en eigenlijk willen we liever niet in de avond rijden.

Nadat ook deze file ineens weg is, kunnen we weer verder rijden en volgens de TomTom is de aankomsttijd in Boppard om 21:20 uur. Dat is behoorlijk veel later dan gepland. Gelukkig hebben we die schnitzel al gegeten, want van avondeten zal wel niet veel meer komen! In het donker is het niet fijn om langs al die wegversmallingen te rijden. Op sommige stukken ga je, vanwege wegwerkzaamheden, van 4 rijbanen naar 2 of 1 rijbaan terug. Het wordt dan wel heel erg smal.

Na nog even lekker door gereden te hebben, komen we om 21.15 uur bij Boppard aan en zoeken we naar ons hotel, midden in het centrum. Een kwartiertje later stappen we het hotel binnen en worden we door de eigenaar naar de kamer gebracht. Hè, hè, we zijn er. Vermoeid pakken we de spullen en gaan lekker uitrusten. Nog wat snoepen, wat tv kijken enhet reisverslag maken. En dan, lekker slapen. Morgen nog een klein stukje naar huis!

Oh ja, nu we toch nog wat foto’s hebben gemaakt, is de selfie van eergisteren in de aanbieding! 5 exemplaren bestellen is 1 betalen.

Guten nacht freunden, bis morgen.

1. Laura en Fred:
    3 oktober 2014
    Goede reis! Hopelijk minder files.