Maandag 22 september 2014 Dag 8: Florence – Rome afstand 290 km

22 september 2014 - Rome, Italië

Goedemorgen, we zijn weer op tijd wakker. We hebben vandaag een reisdag, dus hebben we niet zoveel haast. Redelijk op tijd zitten we aan het ontbijt. Gelukkig zijn de 2 bussen vol met toeristen, gisterenavond laat met heel veel kabaal en bombarie ingecheckt, al vertrokken en kunnen we dus rustig ontbijten. We genieten van de heerlijke croissants. De auto wordt na het eten ingepakt en we rekenen af bij de receptie.

Om 10:00 uur rijden we de tolweg op, vandaag reizen we door naar Rome. Om toch redelijk snel in Rome te zijn kiezen we voor de tolweg, dat gaat toch allemaal wel een beetje sneller. Het weer is, net als gisteren, weer een beetje bewolkt, weinig zon, maar toch een lekker temperatuurtje. Het zal in de loop van de ochtend wel weer opknappen. Onderweg stoppen we bij een grote benzinestation met een enorme grote winkel/restaurant. We eten wat en gaan dan weer verder. De zon is inmiddels goed door gekomen, het loopt al tegen de 3o graden, denk ik.

Als we in Rome aankomen worden we direct getrakteerd op een enorme verkeerschaos. Het is gelijk duidelijk, hier moet je dus zo min mogelijk zelf met je Dag 8 Italië 2014 (2)auto rijden. Onze TomTom brengt ons tot een paar meter van het eerder geboekte hotel. De straat waar we moeten zijn, we kunnen het hotel echt niet vinden, is een eenrichting weg en de omgeving is niet al te best. Het lijkt wel een achterbuurt en we vragen ons af wat voor hotel in welke buurt we toch wel niet geboekt hebben. Na ruim 35 minuten rond gereden te hebben, gevraagd bij verschillende mensen waar het hotel is, parkeren we de auto (na  maar in de buurt van waar de TomTom zegt dat het moet zijn. Nogmaals vragen bij een winkelier en we hebben het gevonden. Blijkt het helemaal geen hotel te zijn, maar een Bed & Breakfast, De bovenste verdieping op de 8e etage van een gebouw, midden in een wijk van Rome.

Als we aanbellen krijgen we tekst en uitleg hoe we boven moeten komen. We hebben nog nooit zoiets gezien! De lift is zo smal dat er maar 2 mensen, achter elkaar staande, in kunnen. Hij ziet er uit alsof Michelangelo hem nog ontworpen heeft. Als we boven komen worden we alleraardigst ontvangen door de Dag 8 Italië 2014 (11)eigenaresse, die ons het zeer moderne Bed & Breakfast laat zien en ons naar onze kamer brengt. Het is een huis met 3 slaapkamers, allemaal met een eigen douche/toilet en een gezamenlijke keuken. Het ziet er allemaal perfect uit. Nu is nog de vraag waar we onze auto kunnen parkeren. Hij staat nu op een betaald parkeren plaats en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Inmiddels is Amerigo, de man van de eigenaresse, binnen gekomen. Hij legt uit dat je hier niet hoeft te betalen, er worden hier nooit  bekeuringen uitgeschreven! Daar hoeven wij ons geen zorgen om te maken. Nou dat doen we wel, maar er is nergens een plaats waar we gratis kunnen staan. Samen met Amerigo vind ik een parkeerplaats vlak bij het Bed & Breakfast. Zet hem hier maar neer, geen probleem. Oké, we doen het maar, we kunnen trouwens niet anders. Het staat hier helemaal vol met auto’s en inderdaad niemand betaald wat.

Dag 8 Italië 2014 (13)We krijgen verschillende tips en adviezen van Amerigo. Hij is tot voor 2 jaar eigenaar geweest van een restaurant, maar is daar mee gestopt omdat hij altijd aan het werken was. Dat werd hem een beetje teveel en toen is hij, samen met zijn vrouw, deze Bed & Breakfast begonnen. De bedoeling is om er binnenkort nog eentje te beginnen. Hij adviseert een restaurantje met een echte Roma-keuken, hier vlakbij. Hij reserveert een tafeltje voor ons.

Nadat we wat hebben uitgerust, begonnen zijn met de reisverslagen online te zetten, gaan we om 19:30 uur naar beneden en lopen naar het restaurantje. Een Dag 8 Italië 2014 (6)klein, echt Italiaans restaurantje, waar moeder en oma in de keuken staan. Ik moet vragen naar Isidori, de eigenaar. Hij zal ons een prima maaltijd voorschotelen. Als we naar binnen lopen staat hij ons al op te wachten. Kom maar (in het Italiaans/Engels natuurlijk) ik weet dat jullie komen. Hij zag het zeker aan ons gezicht. We hebben heerlijk gegeten en binnen een half uur zijn alle tafeltjes bezet. Je kunt hier alleen eten als je gereserveerd hebt. Wat een drukte, allemaal praten ze behoorlijk hard. Een geweldige sfeer en heerlijk eten. Voor-, hoofd-, bij-, en na-gerecht met een fles wijn en een kan water voor € 49,-. En dat in Rome!

Voordat we naar onze kamer terug gaan kijken we nog even bij de auto. Deze staat er gelukkig nog steeds en heeft nog geen bekeuring. De buurt ziet er in de avond wel een stuk beter uit. Overal waar overdag rolluiken naar beneden zijn, zijn nu allemaal restaurantjes en winkeltjes. Ik zal morgen overdag wel een filmpje maken, zodat jullie kunnen zien hoe het er hier uitziet. Nu gaan we nog wat ontspannen. De reisverslagen van de afgelopen dagen zijn klaar en de foto’s geplaatst. Nu alleen de filmpjes van gisteren nog, maar ik weet niet of dat vandaag nog gaat lukken.

Welterusten en tot morgen.