Zaterdag 20 september 2014 Dag 6: San Zeno di Montagne – Florence afstand 255 km

20 september 2014 - Florence, Italië

Vandaag gaan we weer verder  trekken en moeten we naar Florence. Op tijd staan we op en zitten voor de laatste keer aan het heerlijke ontbijt van Hotel Diana. Laten we het er maar van nemen, je weet tenslotte niet wat we in het volgende hotel voor ontbijt krijgen. Judith heeft een paar dagen geleden al een hotel geboekt via Booking.com. Het is Idea Hotel, net buiten de stad Florence. Ze heeft op het juiste tijdstip geboekt, want een dag later bleek dat hetzelfde hotel ruim € 30,- per nacht duurder is geworden. Laten we maar hopen dat alles klopt.

Nadat we de auto hebben ingeladen en afgerekend hebben rijden we om 10:00 uur van de parkeerplaats van het hotel. Het weer is niet best, gewoon een beetje koud zelfs (rond 16 graden) en het zit helemaal dicht. Volgens de verwachtingen zal het in Florence vanaf morgen beter weer zijn. We wachten het maar af. We hebben al besloten om maar via de tolweg te gaan. Het is 80 km korter dan via de provinciale weg en de reistijd is ruim 2 uur sneller. Dan maar een beetje tol betalen, want zo kunnen we vanmiddag nog naar het centrum van Florence.

De reis loopt voorspoedig, ondanks het slechte weer en de drukte op de tolweg. Onderweg drinken we nog even een bakje koffie. Tegen het einde van de tolweg, zo’n 20 km voor Florence, staan we in de file. Er is weer eens een ongeluk gebeurt. Een dikke vette Hummer staat tegen de vangrail aan, zijn voorkant ligt er bijna helemaal af en de zijkant is helemaal beschadigd, Een stukje verder staat er een andere personen auto helemaal in de kreukels. Volgens mij heeft de Hummer te hard gereden en is op de andere, veel kleinere, auto ingereden. Zo te zien zijn er gelukkig geen ernstige gewonden en blijft het bij (enorme) blikschade.

Het laatste gedeelte van de rit moeten we door misschien wel 20 of 25 tunnels rijden. We noemen het gekscherend ook de ‘tunnelroute’. De ene tunnel is nog langer dan de andere. En al die Italianen en Duitsers maar scheuren in grote auto’s! Wat wel erg lekker is dat het weer steeds beter begint te worden. Het lijkt er op dat na iedere tunnel het een paar graden warmer aan het worden is. Na zo’n 220 km tolweg moeten we betalen. Het valt mee, het is € 17.60. Dat waren we anders ook aan extra benzine kwijt geweest.

We rijden in één keer goed naar het nieuwe hotel en als we uitstappen merken we pas hoe warm het geworden is. De temperatuur heeft de 30 graden inmiddels overschreden! Wat een verschil met vanochtend, zeg. Het hotel ziet er erg netjes uit en we worden heel erg vriendelijk ontvangen door de man van de receptie. De kamer is ook al klaar, dus kunnen we gelijk onze spullen uit de auto naar boven brengen.

Na een uurtje, nadat we wat adviezen van de man van de receptie hebben Dag 6 Italië 2014 (1)gekregen, rijden we alweer richting Florence. Het is handigst als je de auto gewoon in het centrum parkeert. Dat scheelt een hoop extra reistijd, want anders moeten we eerst met de bus, daarna 2 keer met de tram en een stuk lopen. We nemen het goede advies graag aan en rijden een half uur later een parkeergarage binnen, die vlak bij het centraal station, midden in het centrum ligt. Heel apart, de auto’s staan boven elkaar geparkeerd. Er komt iemand naar ons toegelopen en vraag de sleutels in de auto te laten zitten. Hij parkeert de auto naar de juiste plek en bewaakt deze tot dat we terug zijn. Een beetje vreemd, maar misschien wel goed geregeld. Zal wel wat extra’s kosten, we zien het later wel.

We lopen door het centraal station heen naar de plaats waar de Hop on Hop bus Dag 6 Italië 2014 (2)staat en kopen een ticket voor 48 uur. Deze bussen, dubbeldekkers met een open bovenverdieping, rijden de hele dag langs alle bezienswaardigheden van de stad. Je kunt uitstappen waar je wilt en later ook weer opstappen waar je wilt. Op die manier zie je het meest in een korte tijd van de stad. Nadat we afgerekend hebben (€ 25,- per persoon) nemen we gelijk de bus. We blijven de hele route zitten Dag 6 Italië 2014 (4)en bepalen zo welke uitstapjes we morgen willen maken. Erg handig en we zitten ook nog lekker in de zon, met een heerlijk windje er bij.

Nadat we bij Mac Donalds een snelle hap hebben gegeten, deze keer maar eens geen pizza, pasta   salade, of vis  lopen we een beetje de stad door. Tijdens de rondtoer heb ik een marktje of zoiets gezien en daar gaan we naar op zoek. Het is verbazend hoe druk het is, natuurlijk is het zaterdag, duizenden mensen lopen op straat. Het marktje is leuk, maar niets bijzonders. Riemen, tassen, riemen en tassen. We kopen niets. De winkels zijn hier nog steeds geopend. Na een klein uurtje komen we terug bij de parkeergarage. De auto wordt netjes voorgereden.

Helaas nemen we op de terugreis naar het hotel een afslag te vroeg en die leid ons naar de tolweg. We kunnen niet meer terug en moeten er aan geloven. Hevig zuchtend moeten we zo’n 10 km omrijden. De auto kunnen we in de parkeergarage van het hotel zetten, zodat deze prima beveiligd staat. We nemen de laatste bagage mee naar boven en gaan naar de kamer. De kamer ziet er overigens prima uit, is van alle gemakken voorzien, maar heeft alleen geen internet. Jullie moeten dus even wachten met het lezen van de reisverslagen van vandaag en morgen.

Ciao