Dinsdag 23 september 2014 Dag 9: Rome

23 september 2014 - Rome, Italië

Deze nacht hebben we heerlijk geslapen in ons nieuwe onderkomen. We zijn al lekker vroeg wakker, maar hebben geen idee hoe laat en op welke wijze het ontbijt wordt geserveerd. We laten het maar gebeuren en wachten af tot dat er wat activiteiten in de keuken hoorbaar zijn. Voorlopig kan ik de filmpjes van Florence verzend klaar maken. Ik hoop dat het gaat lukken, want we hebben weliswaar internet, maar de verbinding is erg traag en valt ook steeds uit.

Om 08:45 uur horen we wat gerommel in de keuken, dat moet het ontbijt zijn. Als we even later gaan kijken, staan 2 tafeltjes (er zijn 2 van de 3 kamers bezet) Dag 8 Italië 2014 (12)gedekt. Het ziet er prima uit, stokbrood, croissants, kaas, worst, zoetigheid, fruit, thee/koffie en jus ’d orange staan voor ons klaar. We smullen er goed van en gaan daarna op pad om Rome te ontdekken. Het weer is niet zo heel erg mooi, erg bewolkt, maar wel een lekker temperatuur.

We lopen naar het centraal station, daar zullen de “Hop on-Hop off” bussen van Rome in de buurt zijn. Het is een half uurtje lopen en we zijn bij het kantoor van de busonderneming. We kopen 2 kaartjes voor 72 uur, zodat we de gehele tijd in Rome de bus kunnen gebruiken. Vervolgens lopen we verder naar de eerste opstapplaats. Het is best druk, er zijn verschillende busondernemingen die allemaal naar deze plek komen. De eerste bus zit al behoorlijk vol en als we bijna aan de beurt zijn zegt de chauffeur ‘jammer, maar hij is vol’ ‘u moet op de volgende bus wachten’. De volgende bus heeft pech en die valt uit. Dat gaat lekker zo. We staan al een half uur te wachten en er is nog geen bus. Na 10 minuten komt de grote dubbeldekker er aan. Er is gelukkig nog plaats voor ons op de bovenste verdieping. Kunnen we lekker genieten van het inmiddels schijnend zonnetje.

Ook hier besluiten we om eerst maar eens de gehele route rond te gaan om te kijken waar we naar toe willen. De route gaat langs alle bekende en beroemde plaatsen, zoals Colosseum, Trevifontein, Vaticaanstad en verschillende belangrijke kerken. Onderweg maak ik maar alvast wat filmpjes. Of ik deze film vandaag nog kan plaatsen moet nog blijken. Het internet is zo traag, dat de filmpjes van Florence ook nog steeds niet op het blog gezet zijn! We zien wel.

Dag 9 Italië 2014 (2)Nadat we de hele route hebben rondgereden, de zon is tijdens de rit lekker gaan schijnen, eten we een broodje en gaan naar het eerste punt om te kijken. Tijdens de lunch betrekt de lucht en wordt het weer erg bewolkt. Het eerste punt in Rome is de Santa Maria Maggiore basiliek. Deze basiliek is een groot Rooms Katholieke kerk die op de heuvel van Esquilijn staat. Hij is in bezit van de heilige stoel.

Vervolgens beginnen we aan een fikse wandeling richting de Trevifontein. Dag 9 Italië 2014 (19)Onderweg komen we verschillende bezienswaardigheden tegen, zoals Roma Palazzo Quirinale. Het Quirinale paleis stamt uit de 16e eeuw en was de voormalige zomerresidentie van de Paus. Later was het tot 1946 de residentie van de Italiaanse koningen en tegenwoordig de ambtelijke woning van de Italiaanse president. Er staan nu nog steeds verschillende schildwachten voor de ingang van het paleis.

We vervolgen onze weg naar de Trevifontein, een circa 26 meter hoge en 22 meter brede fontein, gelegen aan het Piazza di Trevi pleintje. Het thema van dit bouwwerk Dag 9 Italië 2014 (25)is de oceaan met majestueuze zeegod Oceanus. Door gevleugelde paarden en jonge zeegoden wordt een schelpvormige strijdwagen naar de oceaan getrokken. Het ene paard is rustig en het andere paard steigert. Dat symboliseert de twee gezichten van de zee. Het is er enorm druk en al snel merken we waarom. De fontein is leeg, ze wordt op dit moment gerestaureerd. Je kunt via een bruggetje langs de fontein lopen en zo nog wat glimpen van deze bijzondere fontein opvangen. Jammer, want het is één van de beroemdste trekpleisters van Rome.

We gaan weer verder en komen langs een heel klein zaakje, waar Limonchello wordt verkocht. Uit het gesprek met de dame achter de toonbank blijkt dat deze Limonchello door haar vader wordt gemaakt. Er zijn heel veel verschillende soorten Dag 9 Italië 2014 (28)van deze likeur verteld de vrouw, voor ieder zijn smaak. Ook verkoopt ze Melonchello, een andere variant. Nadat Judith van beide heeft geproefd kan ze de verleiding niet weerstaan en koopt een fles Melonchello. Lekker voor thuis, zegt ze. Ik moet nog maar zien of hij tijdens deze vakantie al niet soldaat wordt gemaakt.

Het is inmiddels al einde van de middag en we gaan even lekker wat drinken in een barretje vlakbij de Trevifontein. Een klein zaakje, waar ze ook internet hebben. Kunnen we gelijk even de mailtjes ophalen en whats-appen met wat mensen. Het is ongeveer nog 1 uur lopen naar onze Bed & Breakfast, dus gaan we maar weer verder. Het is weliswaar wat zoeken, maar we komen toch redelijk snel bij het centraal station aan. Onderweg lopen we langs allemaal winkeltjes en hier en daar maken we ook nog wat foto’s van mooie plekjes.

We hebben er ruim een uur over gelopen, zijn inmiddels dus ook best wel een beetje moe, als we de sleutel in de deur van ons Bed & Breakfast steken. We gaan even opfrissen en daarna een lekker hapje eten. Als we boven komen ontmoeten we de andere gasten van het Bed & Breakfast, een man en een vrouw uit Australië. Zij zijn vanmiddag aangekomen vanuit Londen. We kletsen wat met elkaar en drinken gezamenlijk een glas wijn. Deze (heerlijke) wijn hebben we van Amerigo, de eigenaar, gekregen. Uiteraard ben ik ook aan de wijn, Judith heeft mij zover gekregen dat ik bijna niet meer zonder alcohol kan. Bijna dan, natuurlijk.

Om 20:00 uur gaan we naar de pizzeria, gelegen in de straat van ons Bed & Breakfast, die Amerigo ons heeft aanbevolen. Waarom zouden we het niet doen, gisteren was immers ook via hem geregeld en dat was één van de lekkerste maaltijden tot nu toe. De pizza’s smaken geweldig, dus wederom goed geregeld door Amerigo.

Toch wel behoorlijk moe en voldaan van het lekkere eten gaan we naar onze kamer. We gaan nogmaals proberen om de filmpjes op ons reisblog te zetten, het nieuwe reisverhaal schrijven en de foto’s en films bestuderen. Er is nog genoeg te doen. Ik hoop dat het internet een beetje wil werken, maar heb er een hard hoofd in. Jullie zullen dus waarschijnlijk nog wat langer moeten wachten.

A presto, migliori amici
(tot gauw, beste vrienden)