Dinsdag 16 september 2014 Dag 2: Telfs – San Zeno di Montagna (Italië) afstand 315 km.

16 september 2014 - San Zeno di Montagna, Italië

We hebben prima geslapen en zijn alleen wel bijtijds wakker. De manier waarop is minder, want we slapen aan de weg-kant van het hotel en er is ’s morgens blijkbaar al erg vroeg vrachtverkeer. Maakt niet uit, we moeten toch op tijd weg.

Het ontbijt is goed, typisch Oostenrijks/Duits. Verschillende broodjes, 2 soorten kaas en verse ham. Daarbij veel zoetigheid, een glas jus ‘d orange en een grote beker thee. Daar kun je de dag wel mee beginnen. Na het ontbijt rekenen we af en gaan we de auto inpakken.

Om 09:30 uur rijden we weg. Volgens de eigenaresse van het hotel zijn er erg veel wegversperringen naar Italië. Lekker opbeurend, nou ja we zien wel. Voor de grens met Italië, we hebben nog steeds lekker kunnen doorrijden, tanken we nog even. De benzine is Oostenrijk is een stuk goedkoper (+/- € 0,30 per liter) dan in Italië. Dat is maar mooi verdiend.

Dag 2 Italië 2014 (2)

Het duurt niet lang of het uitgespaarde bedrag van de benzine is al weer uitgegeven. De eerste tol bedraagt
€ 8,50, voor een kort stukje grote weg. Er zijn inderdaad veel wegwerkzaamheden, maar we kunnen toch wel behoorlijk doorrijden. Als we na een tijdje van de tolweg afgaan moeten we weer € 12,60 betalen. Dat gaat lekker zo.

Dag 2 Italië 2014 (3)

We besluiten om naar Cascata Varone, een grot met watervallen, te gaan. Het is niet ver uit de buurt en we willen het graag zien. We kunnen het makkelijk vinden en hebben snel een parkeerplaats vlak bij de grot. Eerst eten we een broodje en nog wat overgebleven kippenpootjes van de heenreis.

Gewapend met fototoestellen en videocamera gaan we op pad. We kopen een Dag 2 Italië 2014 (10)kaartje en de prijs van de toegang valt mee (€ 5,50 per persoon). Het is behoorlijk druk en we wandelen naar boven. Het ziet er best leuk uit, maar om te zeggen dat het spectaculair is, nee dat niet. Met een half uurtje hebben we het wel gezien en gaan weer terug. Van het bezoek hebben we wel een videofilmpje gemaakt.

Dag 2 Italië 2014 (20)We vervolgen onze weg en gaan binnendoor naar San Zeno di Montagna, waar we ons hotel al hebben geboekt. De route gaat langs het Gardameer en het is er prachtig. Het weer is mooi (wel een beetje heiig)en er is veel activiteit op het meer, vooral surfers. Het laatste deel van de route, zo’n 9 km, gaat over slechte, smalle weggetjes, die behoorlijk stijl zijn. De auto heeft gewoon moeite om boven te komen. Gelukkig hebben we niet veel tegenliggers, want het is er erg smal.

Eenmaal boven gekomen komen we bij Hotel Diana aan. Een mooi hotel met een prachtig uitzicht over het Gardameer. We worden vriendelijk ontvangen en de mevrouw van de receptie geeft ons 2 sleutels. Ga maar kijken, zegt ze, de ene kamer is welke jullie gereserveerd hebben (geen uitzicht over het Gardameer natuurlijk) en de andere kamer (wel met uitzicht over het Gardameer) kun je ook krijgen tegen betaling van € 10,- extra per nacht. We nemen de duurdere kamer, want deze is groter en mooier.

Na wat uitgerust te hebben gaan we naar Torri del Banaco, zo’n 15 minuten rijden van ons hotel. De dame van de receptie geeft ons een andere route, die veel beter te begaan is. Het is een gezellig plaatsje, met smalle steegjes met winkeltjes en heel veel terrasjes. We eten aan de rand van het Gardameer en zien daar de zon achter de bergen verdwijnen. Het eten is heerlijk en de huiswijn erg goed. En het is ook nog niet eens duur, dus wat wil je nog meer.

Dag 2 Italië 2014 (22)                               Dag 2 Italië 2014 (29)

We willen voor het donker is terug in het hotel zijn, de weg is weliswaar veel beter, maar er is geen verlichting aanwezig, dus maken we het niet te laat. Smikkelend van een heerlijk Italiaans ijsje lopen we naar de auto en gaan via dezelfde, betere route, terug naar het hotel.

Morgen gaan we op zoek naar leuke plaatsjes langs het Gardameer. We zijn benieuwd! Nu nog even aan het verslag van vandaag werken, die foto’s uitzoeken en een filmpje maken. Daarna nog wat TV kijken en/of wat lezen.

Domani en Buonanotte