Zaterdag 27 september 2014 Dag 13: Piombino – Ricco del Golfo di Spezia afstand 180 km

27 september 2014 - Riccò del Golfo di Spezia, Italië

Vandaag staan we lekker vroeg op, want ondanks dat we vandaag weer een reisdag hebben wordt het waarschijnlijk toch een drukke dag. Halverwege de dag stoppen we in Pisa om naar de scheve toren te gaan kijken. Om 09:00 uur zitten we aan het ontbijt, netjes maar niet echt uitgebreid. Geeft niet, we hebben de laatste dagen al genoeg gegeten. We halen om 09:30 uur de tassen op, rekenen af bij de receptie en lopen naar de auto. Even later zitten we al op de tolweg. Het is niet al te druk, dus kunnen we lekker opschieten. Rond 11:00 uur zijn we in Pisa en parkeren we de auto in het centrum, vlakbij de scheve toeren.

Eerst gaan we over de markt voor de toren. Er staan een paar straatartiesten die op Dag 13 Italië 2014 (1)zich hele onvoorstelbare poses aannemen. Er zit iemand op een stok, die door een ander met één hand wordt vastgehouden! Ook worden er allerlei toeristische artikelen aangeboden in kleine kraampjes en door straatverkopers, die met handen vol zonnebrillen, horloges, laser lampjes en vooral uitschuifbare houders voor de telefoon om selfies te maken. Je wordt er gek van, overal waar je in Italië komt, worden ze te koop aangeboden. Nou goed, we zeggen maar voor de duizendste keer nee en gaan naar de scheve toren van Pisa kijken.

De Italiaanse naam voor de toren van Pisa is Torre Pendente en is de vrijstaande Dag 13 Italië 2014 (11)klokkentoren bij de kathedraal van Pisa. De toren is een van de onderdelen van de Piazza dei Miracoli en werd gebouwd door Gugilmo en Buonanno. Waarom staat deze toren eigenlijk scheef? Kort na het begin van de bouw van de derde verdieping in 1178 begon de toren al over te hellen en omdat men loodrecht verder bouwde is de toren niet alleen scheef, maar ook krom. De toren werd in 200 jaar in 3 stappen voltooid. De toren is bijna 56 meter hoog en het gewicht van de toren wordt geschat op ruim 14.000 ton. De huidige helling is ongeveer 10% en de toren heeft 297 treden. Het is een echte bezienswaardigheid in Italië, vanuit de hele wereld komen toeristen om naar de toren te kijken. De meeste toeristen proberen zo’n foto te maken, dat het net lijkt of je de toren wilt tegen houden of dat je de toren wilt omarmen. Ook vandaag zijn er ontzettend veel, met heel veel Chinezen, om deze prachtige bouwwerken te komen bekijken.

Dag 13 Italië 2014 (6)Naast de toren staan de Duomo Sante Maria (gewijd aan Maria) en het Baptisterium, die het Piazza dei Miracoli helemaal compleet maken. De kathedraal heeft de vorm van een vijfbeukige basiliek met een driebeukig transept. De bouw begon in 1064 onder de architect Busketusen. Hij bouwde in de typisch Pisaanse romaanse stijl. De mozaïeken binnen laten een sterke Byzantijnse invloed zien. De façade van grijs marmer en witte steen, gezet met schijven van gekleurd marmer, werd gebouwd door Rainaldo, zoals is aangegeven boven de middelste deur. Boven de deuren zijn vier rijen open galerijen met bovenaan beelden van Maria met Kind en, op de hoeken, de vier evangelisten. Één van deze galerijen bevat het graf van Busketus. Het interieur is bekleed met zwart en wit marmer. Het plafond is verguld en de koepel is versierd met fresco's. Het interieur werd na een brand in 1595, die de meeste middeleeuwse kunst had vernietigd, opnieuw gedecoreerd.

Het Baptisterium is gewijd aan Johannes de Doper en staat tegenover het Dag 13 Italië 2014 (5)westelijke einde van de Dom. Aan het ronde gebouw werd in het midden van de 12e eeuw begonnen. Het werd gebouwd in de romaanse stijl door een architect die we kennen als Diotisalvi, maar werd niet afgemaakt tot in de 14e eeuw, toen de loggia, de bovenverdieping en de koepel in Gotische stijl werden toegevoegd door Nicola Pisano en Giovanni Pisano. Het is met een omtrek van ruim 107 meter en een hoogte van bijna 55 meter de grootste doopkapel in Italië. De achthoekige doopvont in het midden dateert van 1246 en is gemaakt door Guido Bigarelli da Como. Het bronzen beeld van Johannes de Doper in het midden van het vont is van Italo Griselli.

Nadat we bij de supermarkt weer wat broodjes met beleg hebben gehaald gaan we verder. Onderweg eten we de broodje op. Dit doe je over het algemeen genomen wat later dan thuis, want het avondeten in Italië begint eigenlijk pas goed vanaf een uur of acht op gang te komen. Na nog een stuk tolweg komen we weer provinciaal te rijden en het duurt niet lang meer dat we het plaatsje Rico del Golfio (vlakbij La Spezia) binnen rijden. Een klein plaatsje, waar je nog voor een redelijke prijs een kamer in een hotel kunt huren. Kom je dichterbij La Spezia, dan betaal je de hoofdprijs.

Het is Judith wederom gelukt om een hotel te vinden en te boeken. Na behoorlijk wat speurwerk, de TomTom geeft een andere bestemming aan voor het hotel, komen we bij het hotel aan. We checken in en brengen onze spullen naar boven. Er is helaas geen lift. Als we boven zijn ruimen we de boel op, we zijn hier 2 nachten, en gaan wat uitpuffen. Er is internet en dat is ook nog redelijk snel. Als ik probeer de filmpjes van Florence te uploaden, val ik haast van mijn stoel. Het duurt weliswaar lang, maar het gaat.

We besluiten om niet meer de deur uit te gaan en straks wat te gaan eten in het restaurant bij het hotel. Wel zo makkelijk, toch? Het was erg druk in het restaurant beneden, kennelijk is dit één van de weinige uitgaansgelegenheden van het kleine dorp en komt iedereen hier op zaterdag wat eten, drinken of naar Italiaans voetbal kijken. We eten heerlijk spaghetti en salade en wat stukjes kaas. Daarbij krijg je brood, crackers en een soort soepstengels. Een fles water en een fles witte wijn maakt de avondmaaltijd helemaal compleet. De witte wijn is Cinque Terre, welke door Amerigo aan ons is geadviseerd en waar we morgen naar toe gaan. Hij smaakt uitstekend!

Na het eten gaan we met het restant van de wijn naar de kamer en bereiden ons voor op de dag van morgen. Ik ga nog het reisverhaal afmaken en plaatsen op het blog. Misschien kan er ook nog een filmpje bij, er staan inmiddels 3 filmpjes van Florence op het blog. Hiep, hiep, hoera. Nadat we nog wat tv hebben gekeken gaan we maar lekker slapen.

Ciao

1. Laura en Fred:
    27 september 2014
    Zo, jullie zijn weer bij met de verslagen, foto's en video's, leuk om te lezen en zien dat jullie genieten. Groetjes