Dinsdag 30 september 2014 Dag 16: Arco

30 september 2014 - Arco, Italië

Voor mijn gevoel wordt ik veel te vroeg wakker gemaakt door Judith, maar het is kennelijk toch tijd om op te staan. Ik heb slecht geslapen, erg veel last van mijn keel. Nou ja, we hebben vandaag toch een rustige dag, dus ga ik op mijn gemak douchen. Na de douche gaan we naar het ontbijt in ons nieuwe hotel. Het is netjes, maar zeker niet zo goed als we eerder hebben gekregen in de afgelopen 2 ½ week.

Na het ontbijt informeer ik naar de mogelijkheid om nog een dag langer in dit hotel te blijven. De hotelmanager moet wat schuiven, maar het lukt. Dit betekent dat we hier donderdag vertrekken, in plaats van woensdag, en dat we niet naar Luxemburg gaan. Bij nader inzien vinden we dit toch niet zo’n heel goed idee. Onderweg naar huis slapen we dan ergens in Duitsland, Judith zal nog een leuk hotelletje zoeken. We hebben vandaag een relaxed dagje, er staan geen culturele uitstapjes meer gepland en dat zal ook niet meer gebeuren. Uiteraard blijven we niet in het hotel zitten, maar gaan we nog een paar plaatsjes bezoeken langs het Gardameer.

Zo gaan we eerst naar Limone sur Garda, waar we eigenlijk eerst zouden Dag 16 Italië 2014 (3)overnachten, want dat schijnt een leuk plaatsje te zijn. Het is niet ver rijden vanuit Arco, dus zijn we er zo. Nadat de auto buiten het centrum is geparkeerd lopen we naar het hart van het kleine dorpje. Het gaat behoorlijk stijl naar beneden. De boulevard ligt aan het Gardameer en dat is een behoorlijk stuk lager dan de weg waarop we zijn gekomen. Het centrum van Limone sur Garda is heel erg leuk, heeft hele smalle straatjes en allemaal leuke winkeltjes. Bij één van de winkeltjes koop ik zelfs een paar broeken en een t-shirt. Ja, ja, geld moet rollen. Ook hier in Italië. Ik heb wel zo’n 10 t-shirts gepast, maar waren allemaal te klein. Toch teveel aangekomen? Of zijn die Italiaantjes echt van de kleine mannetjes?

In één van de smalle straatjes verkopen ze allerlei soorten Limonchello en olijfolie, dus moeten we daar natuurlijk naar binnen. Er ligt inmiddels al behoorlijk wat drank Dag 16 Italië 2014 (2)in de auto, maar er kan altijd nog wel een flesje bij, volgens Judith. In het centrum is het erg druk met groepen toeristen, voornamelijk Duitsers en Amerikanen, die bijna allemaal opstappen op één van de vele rondvaart boten. Je kunt hier langs het Gardameer op verschillende dorpjes opstappen, vervolgens wat varen over het meer en afgezet worden op één van de volgende dorpjes. Zo’n 2 uur later wordt je dan weer opgehaald en ga je naar een volgens dorpje. Heel veel mensen maken hier gebruik van en gaan op die manier een aantal dorpen af.

Op de boulevard is het een gezellige drukte, de terrasjes van de restaurants en Dag 16 Italië 2014 (4)ijssalons zitten bijna allemaal vol. Het is best lekker weer, ik schat een graad of 23/24, alleen hangt er een sluier boven het meer. Waarschijnlijk komt dit veel vaker voor, want toen we 2 ½ week geleden aan de andere kant van het meer onze vakantie begonnen, was het op bepaalde dagen ook al zo. Dat is jammer, want daardoor worden de foto’s en video’s wat minder gekleurd. Om te wandelen is het niet zo erg, want daardoor blijft de temperatuur, met een zacht windje vanaf het meer, zeer aangenaam.

Op één van de terrasjes aan het water drinken we wat en eten een broodje. Heel relaxed allemaal. We hebben het hier wel weer gezien en Judith heeft gelezen dat er nog wel en leuk dorpje te bezichtigen valt, Salo een kilometer of 30 verderop. We gaan daar uiteraard naar toe. De weg er naar toe gaat door vreselijk veel tunnels, de één nog langer dan de andere, met zeer smalle wegen. Soms vraag je je af of hier bijvoorbeeld 2 campers of caravans wel langs elkaar kunnen rijden. Het gaat gelukkig allemaal goed en na zo’n 45 minuten zijn we in het nieuwe dorpje. We parkeren de auto en gaan op zoek naar het centrum.

Dag 16 Italië 2014 (16)Op het eerste oog valt het allemaal een beetje tegen, maar misschien moeten we langs het water over de boulevard een stuk verder lopen om winkeltjes e.d. tegen te komen. Na een half uur lopen kijken we elkaar aan en komen tot de conclusie dat dit wel erg teleurstellend is. Er zitten wel wat winkeltjes en restaurantjes aan de boulevard, maar veel stelt het niet voor. We lopen maar terug en nemen de route door een zogenaamde winkelstraat. Om de 20 meter een winkeltje, dure winkels met voornamelijk merk artikelen en weinig toeristisch. We gaan maar terug naar de boulevard om een ijsje te eten.

Als 2 ouwetjes, zittend op een bankje langs het water en likkend aan een ijsje, Dag 16 Italië 2014 (18)willen we nog wel eens een keer proberen om een selfie te maken. Tjonge jonge, dat valt nog niet mee! Te dichtbij, te scheef, ogen dicht, mond open, ga zo maar door. Na de 10e poging hebben we er genoeg van en zeggen tegen elkaar: “Goed of niet goed, dit wordt hem! Laat ze in Holland zelf maar oordelen of hij gelukt is”. Uiteraard mogen jullie het oordeel zelf vellen. Voor de liefhebbers, deze selfie is bij te bestellen! Wat de kosten zijn hangt af van de hoeveelheid. Bij grote afnames worden ze uiteraard goedkoper.

We rijden terug naar Arco en stoppen onderweg bij een grote supermarkt. We hebben nog wat spulletjes nodig om mee naar huis te nemen (wijn en zo!!!) en willen daar ook wat eten voor vanavond meenemen. Na 2 ½ week iedere avond in een restaurant te hebben gegeten willen we nu wel eens wat anders. Het wordt een salade, verse broodjes en uiteraard van die heerlijke prosciutto, mortedello pistachio en kaas. Als de auto weer is ingeladen met de boodschappen gaan we naar het hotel.

In de kamer smullen we van al dat lekkernij en komen tot de conclusie dat dit bijna net zo lekker smaakt als in een restaurant. We bellen nog een keer met de moeder en spreken Edith nog even. Zij was toevallig (!) bij ma en die kans laat je natuurlijk niet lopen. De rest van de avond liggen we lekker te luieren, kijken wat tv en gaan maar op tijd slapen. Ik hoop dat ik beter slaap dan afgelopen nacht!

Quindi era esso persone deliziose. Per ora becchi chiusa. Dormi bene.
(Zo dat was het dan lieve mensen. Voor nu snaveltjes dicht. Slaap lekker.)

1. Syl:
    1 oktober 2014
    Hij is gelukt hoor de "selfie" kan ik een uitvergroting krijgen?x
  2. Theresia:
    1 oktober 2014
    dus ik begrijp dat je weer aan de lijn moet Nico :-(
    geniet er nog even van voor je het weet zit je weer in Spijkenisse.