Vrijdag 3 oktober 2014 Dag 19: Boppard – Spijkenisse afstand 370 km

3 oktober 2014 - Spijkenisse, Nederland

Om 08:00 uur wordt ik door Judith wakker gemaakt en realiseer mij dat ik in Duitsland ben. Na de helse dag van gisteren ben ik behoorlijk snel in slaap Dag 19 Italië 2014  (2)gevallen. Na een lekkere douche gaan we eerst even wat geld in de parkeermeter gooien, want de auto staat geparkeerd op een betaalplaats. Vervolgens gaan we aan het ontbijt, zeer goed verzorgd in het leuke hotelletje waar we geslapen hebben. Pas nu zien we een beetje hoe het er allemaal uitziet! Een typisch Duits hotelletje met een gastheer/eigenaar van Engelse afkomst. Na wat gekletst te hebben met de andere, Amerikaanse, gasten, gaan we even het centrum van Boppard in. Het is bijzonder koud, 12 graden en het weer is mistig en somber.

Eens kijken of er wat veranderd is. Het moet zo’n 42/43 jaar geleden zijn geweest dat ik met school hier op schoolreis ben geweest. Een paar dagen kamp in Boppard Dag 19 Italië 2014  (5)am Rhijn! In die tijd was het sport om bierglazen te scoren, toen der tijd waren er van die speciale bierglazen, met leuke opdrukken en namen, waar het bier in geschonken werd en die werden door voornamelijk de jongens mee naar huis genomen. Ik kan het mij nog goed herinneren. Dat is ook het enige, want voor de rest herinner ik mij niets! Het is vandaag één of andere feestdag en vanavond beginnen de wijnfeesten. Het wordt een druk weekend. Alle winkeltjes en restaurantjes zijn gesloten, we kunnen niet eens ergens een kopje koffie drinken! Overal zijn er mensen hard aan het werk om feesttenten en marktkramen op te bouwen voor de wijnfeesten. We lopen langs de Rhijn en gaan maar terug naar de auto. Dit is ook een beetje een droevige bedoeling.

Net buiten het centrum tanken we en gaan we maar op pad om naar huis te gaan. Het is inmiddels 10:00 uur geweest. Onze beslissing om niet naar Luxemburg te gaan heeft niet alleen een extra dag opgeleverd aan het Gardameer, maar heeft ook tot gevolg dat we een dag eerder thuis zijn. En dat is, gezien het feit dat wij beiden maandag weer moeten werken mooi meegenomen. We proberen er vandaag nog een leuke dag van te maken, gaan onderweg waarschijnlijk nog wel ergens naar toe en rijden vol goede moed richting Nederland. Gelukkig zijn er géén files in Duitsland. De lange reis van gisteren, als gevolg van de 2 zeer lange files, heeft bij ons een bittere smaak achter gelaten. We hopen maar dat het vandaag niet weer zal gebeuren.

Net over de grens stoppen we even om een kopje koffie (met iets erbij natuurlijk) te Dag 19 Italië 2014  (8)drinken en gaan we weer verder. We willen lekker op tijd weer thuis zijn. Wel moeten we, als afsluiting van de enorme fotoserie die we hebben gemaakt, nog 1 keer proberen om een selfie te maken. Het lukt in 4 keer, er is dus verbetering. Misschien wordt het ooit nog eens wat.

In Duitsland konden we behoorlijk doorrijden, maar als we net over de Nederlandse grens zijn komen we al vast te staan. Tjonge jonge, het zal toch niet weer een lange dag gaan worden? Wat is er hier nou weer aan de hand! De file levert ruim 40 minuten vertraging op, maar gelukkig kunnen we weer verder rijden. Het zal nu wel klaar zijn. Een half uur later staan we weer stil. Op een gegeven moment is er een mogelijkheid om ergens bij Boxtel in de buurt af te kunnen slaan en zonder te weten waar we dan uitkomen nemen we deze afslag. We zijn het spuugzat die files.

Uiteindelijk komen we in het plaatsje Liempde uit en eten daar wat bij de plaatselijke snackbar (overigens één van de zeer weinige winkels in dit gehucht). Na een korte wandeling, Judith heeft behoorlijk pijn in haar achterste gekregen van al dat zitten, gaan we weer verder. De rest van de reis verloopt vlot en zonder oponthoud. Om 16:30 uur zijn we thuis en zit de vakantie van 2014 er op. De tassen worden uitgepakt, de kleren verdwijnen in de wasmachine, de wijn wordt opgeborgen en binnen een uur is alles redelijk al op zijn plek. De moeders en kinderen worden ingelicht dat we er weer zijn, Judith haalt wat boodschapjes en ik schrijf het laatste reisverhaal van deze vakantie.

Als we terug kijken hebben we ook dit jaar weer een geweldige vakantie gehad. Weliswaar een andere soort vakantie, maar het was er zeker minder dan onze reizen naar Indonesië en Amerika. Het was slechts anders. Hoogtepunt van deze vakantie was toch wel ons bezoek aan Rome, wat een geweldige mooie stad, met zo ontzettend veel mooie gebouwen en bezienswaardigheden. Het is vanuit de hotels helaas niet meer gelukt om de filmpjes van Rome op het blog gezet, maar dat ga ik alsnog z.s.m. proberen te doen. Het is de moeite waard om een keer een kijkje te nemen. Florence komt op een goede 2e plaats.

Het mooiste/beste hotel van deze vakantie was Hotel Diana in San Zeno di Montagne. Ondanks dat dit hotel zeer hoog gelegen en daardoor best moeilijk bereikbaar was, hebben we daar toch wel een uitstekend verblijf gehad. Een hele mooie kamer, geweldig goed ontbijt en hele vriendelijke mensen. Daarbij hadden we vanuit de kamer een geweldig mooi uitzicht over het Gardameer. Ons verblijf in Rome, het Bed & Breakfast San Lorenzo Suite, komt ondanks de ligging in Rome (of misschien juist wel daardoor) op een goede 2e plaats.

Met veel plezier hebben we de afgelopen weken het reisverslag geschreven. Het is in de 1e plaats voor onszelf om op een later tijdstip nog eens terug te lezen en te kijken naar deze geweldige vakantie. Wij hopen dat de lezers het leuk hebben gevonden en op deze manier ons een beetje hebben kunnen volgen. Bedankt voor de reacties die we de afgelopen weken hebben ontvangen, wij vonden het erg leuk om ze te krijgen.

Wellicht tot een volgende keer.Dag 19 Italië 2014  (9)

Groetjes, Judith & Nico

1. Laura en Fred: